onsdag 16 juni 2010

Datorkrångel och recept

Den senaste veckan har våran dator varit sååå seg, och vissa saker går knappt inte att genomföra överhuvudtaget, lägga upp bilder på bloggen bl.a. *morr*
Och eftersom ingen av oss kan särskilt mycket om datorer har vi nu tillkallat en "dator-doktor", men han kan inte komma förrän nästa vecka.
Så tills dess håller jag med ett recept på ett gott matbröd som jag håller på att baka nu.


Nyttigt matbröd:

½ dl solrosfrö
½ dl linfrö, gärna krossat
½ dl rågflingor
10 torkade aprikoser, som hackas
1 dl kallt vatten

Blanda dessa ingredienser, täck med plast och ställ i kylen över natten.

50 gram jäst
5 dl vatten, 37 grader
50 gram rumstempererat margarin
2 tsk salt
1 msk honung
3 dl grovt rågmjöl
8-9 dl vetemjöl special med fullkorn

Rör ut jästen i vattnet.
Tillsätt salt, honung och fröblandning.
Klicka ned matfettet.
Blanda sist ned mjölsorterna och arbeta degen ordentligt.
Låt vila under bakduk 30 min.

Stjälp upp degen på bakbord och knåda den lätt.
Kavla ut till en platta, ca.30 x 40 cm stor.
Lägg plattan på en bakplåtspappersklädd plåt.
Nagga med gaffel och markera rutor i degen med t.ex en degskrapa.
Pensla degen med vatten och strö rågflingor och linfrö över.
Låt jäsa under handduk 20 min.

Grädda i nedre delen av ugnen 20-25 min., 225 grader.

Väldigt gott!!

Ha det så bra! Kramar från Elisabet.

2 kommentarer:

  1. Oh så gott det låter. Måste jag testa nån gång. Hoppas det ordnar sej med datorn.
    Kram
    Petra

    SvaraRadera
  2. TACK för raderna i min blogg,blev riktigt rörd och jätteglad :) Hoppas du får ordning på datorn snart...

    SvaraRadera